Elevfortællinger om Introugen på Fenskær Efterskole, 2016

RSCN8363Elevfortællinger, Introugen – august 2016

Dansk som valgfag
På Fenskær Efterskole har vi i denne periode et aftenvalgfag, der hedder ”Dansk – med IT”. De, der kan have glæde af at bruge støtteprogrammet CD-ORD til oplæsning af tekst eller stavning/ordforslag, kommer godt i gang her i løbet af de første uger og nogle af de webbaserede programmer i ”Tjek tasken” bliver afprøvet – specielt ”Den talende bog” er der flere i gang med at skrive i. Kender I det ikke allerede, har jeg lagt et link ind her, hvor man kan læse om Tjek Tasken og de andre programmer. – Andre på holdet er gået i gang med at løse opgaver til Gyldendals fagbogsserie “Faglig læsning”, og det flyver rundt i lokalet med snak om emner fra ”OL”, ”Vejret” og ”Penge” til ”Forbrydelse og straf” og “Håndbold”. Ventetiden, mens den enkelte får en introduktion til opgaven, er blevet brugt til at skrive små fortællinger om det at vælge sin efterskole – hvorfor det lige blev Fenskær eller at skrive fortællinger om ”Husturen”, vi alle var på i Introugen.

Her er de første 3 elevfortællinger:

At starte på Fenskær Efterskole
Jeg håber, det bliver et rigtig godt skoleår med masser af sjov med vennerne og de voksne, og at jeg får det godt på skolen. Indtil videre har det været fedt! Vi var på Introtur i sidste uge, onsdag til fredag, og det var virkelig fedt og meget hyggeligt – både med vennerne men også med de voksne. Jeg har et godt værksted, og det er matematik/natur-teknik. Det er meget sjovt. Jeg er meget god til matematik og jeg er dårlig til natur-teknik. Det er det, jeg gerne vil lære noget mere i, fordi jeg aldrig har haft det før, men det skal nok blive sjovt og hyggeligt, og jeg håber, jeg bliver okay til det, inden jeg stopper på denne fantastiske skole. Tror, det bliver et rigtig godt år. Jeg har allerede fået mane gode venner, og jeg kendte nogen af dem inden, jeg startede på skolen. Men jeg skal stadig lære skolen at kende og finde rundt heroppe ……..
Skrevet af: Allan Rud Mundbjerg, hus 7
PS – se billederne fra hus 7 og hus 8’s hustur på Fenskærs webalbum på Google+

Første uge på Fenskær Efterskole
Mange spændende oplevelser har jeg været igennem i allerførste uge på Fenskær Efterskole. Vi tog i skoven mandag, hvor to lærere ristede gode og friske pølser, som altid, på et bål midt i den jyske natur. Cirka to dage senere gik turen for os drenge i hus 5 og pigerne i hus 6 mod spejderhytten i Lemvig. Hytten var faktisk koblet sammen med en dagpleje, og ved formiddagen måtte vi ud af hytten, fordi børnene skulle have deres middagslur. Men dagen, hvor vi kom ned til Lemvig, skulle vi alle sammen være ved havnen og spise vores madpakker. Senere kom vi op i hytten og spiste aftensmad. Den anden dag gik turen til Thyborøn, der kunne tilbyde os ”Jyllandsakvariet” (hvor jeg blev bidt af en legesyg rødhaj!) og også ”Kystcentret”. Sidste dag tog vi med bussen tilbage til skolen. Min ven og jeg valgte at tage med toget hjem til der, hvor vi bor, da det var weekend. Det var en spændende uge og fed tur!
Skrevet af: Niels Winther, hus 5

Skolestart og hustur
Det startede med vi tog afsted onsdag lidt før middag. Så holdt vi ind på Struer Havn og spiste vores frokost, og hyggede lidt der. Så kørte vi hen til en spejderhytte i Holstebro, hvor vi skulle bo til om fredagen. Senere på dagen skulle vi ud og handle til aftensmad, vi skulle have Henriks specielle, hjemmelavede pizzaer. Ellers sad vi bare og hyggede ved hytten resten af onsdagen.
Vi blev vækket cirka kl. 8.30 om torsdagen, hvor vi skule på tur til Daugbjerg Kalkgruber. Det var faktisk meget hyggeligt. Vi var ca. 30 meter nede i jorden, og der var ca. 6-7 grader dernede. Det var lidt sygt! Vi så også et par flagermus dernede. Det var rimelig fedt, selvom jeg havde været der med min gamle skole. Så da vi havde været dernede, tog vi ind til Daugbjerg by og spiste frokost, inden vi kørte hjem. Det var også meget hyggeligt. Så kom vi hjem og sad og tegnede eller snakkede, lavede nøgleringe og malede med keramikfarver på krus til huset, indtil vi skulle spise. – Så lavede vi skumfiduser med kiks over bål til sent på aftenen. Det var dejligt selskab med meget grin og MANGE skumfiduser. Så da vi blev trætte gik vi i seng. – Så kom fredag, hvor vi blev vækket cirka kl. 7.30, hvor vi skulle op og spise morgenmad, inden vi skulle rydde op. Så da vi havde ryddet op, kørte vi tilbage på skolen igen, hvor vi pakkede ud og lige var i bad og sådan noget, så vi var klar til hustimen. Så sluttede hustimen over middag, og vi var alle sammen klar til at komme hjem på weekend. Det var tiltrængt, var rimelig træt til sidst :-), men det var en meget dejlig tur. Elsker hus 4  ❤
Skrevet af: Caroline Bæk Juelsgaard, hus 4
PS – se billederne fra vores hustur på Fenskærs webalbum på Google+

 

Fenskær sensommerseptemberhilsen til jer alle!
fra
Inger

IK / 09.16

Om fenskaer

Fenskær Efterskole, en specialefterskole i Nr. Nissum
Dette indlæg blev udgivet i Lejrskoler på Fenskær Efterskole, Nyheder fra Fenskær Efterskole, Udflugter og fritid på Febskær Efterskole, Uncategorized og tagget , , , , , , , . Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

