Markedsdagen på Fenskær, 1. juni 2012

Kris og Mikkel (th) på Fenskærs Markedsdag, juni 2012.
Fenskær er en specialefterskole beliggende i Nørre Nissum.

Elevfortælling om Fenskær Efterskoles Markedsdag

Mikkel har på danskværkstedet hos Erna skrevet denne tekst om vores Markedsdag:

I uge 22 havde vi emneuge, emneugen sluttede med Markedsdagen. Det bestod af en hel uge, hvor vi lavede ting, der kunne sælges i forskellige boder. Jeg havde valgt metalværk-stedet. Jeg har haft metal før, men aldrig så længe af gangen – for det meste kun i valgfag. Jeg syntes, det var sjovt at have metal, mest fordi jeg godt kan lide at arbejde med metal, men også fordi jeg syntes, der var en så god stemning, at man ikke kunne lade være med at være i godt humør.

Mit projekt i Emneugen
I værkstedet havde vi Henrik som lærer. Han er uddannet mekaniker og har mange års erfaring med at arbejde med metal. I metalværkstedet har vi alt det værktøj, man har brug for og lidt mere til. Vi havde slået os sammen med træholdet for at være mere produktive. På vores værksted gik størstedelen af vores arbejde ud på at lave lysestager, lidt forskellige lysestager – der var nogle til de små runde lys, men de lysestager, som jeg lavede, var til myggelys. Det var en stor holder, der mest af alt lignede en fakkel. Det var spændende at lave, men det tog virkelig lang tid.

Arbejdsprocesserne i metalværkstedet
Emneugen var fra tirsdag til fredag, og det tog mig alle dagene at blive færdig, nu skulle jeg også lave femten stk. Det var et meget spændende arbejde, jeg skulle både bøje, slibe, file, klippe og meget mere. Vi lavede meget mere, end jeg var vant til at lave i valgfagstimen. Det jeg syntes bedst om, var at slibe med sådan en OK stor maskine, som man holder i to hænder. Den ryster en del, så man er nødt til at holde fast, og man bliver lidt træt i hænderne efter ti minutter, så man skal huske at holde en pause en gang imellem. Det er virkelig også flot. Når man sliber, flyver der med gnister, det er flot, men det er også derfor, man skal huske sikkerhedsudstyr. Når man arbejder, skal man huske handsker og briller; det er også bedst med noget arbejdstøj, rigtigt arbejdstøj. Udover lysestager skulle vi også lave køkkenrulleholdere. Foden blev lavet inde i træ, mens selve stangen, der bruges til at holde den, blev lavet i metal. Stangen bestod af fire små jernstænger, der blev varmet op over en esse og derefter snoet om sig selv. Efter det skulle den slibes, og jeg stod først i køen til det. Selvfølgelig når der så endelig var pause, var man næsten trist, fordi man vidste, at nu var timen halvfærdig, og når man er i gang med noget, man synes, der er sjovt og spændende, gider man næsten ikke at stoppe, når det nu går så godt.

Mange gæster på Markedsdagen
På markedsdagen skulle vi gøre klar til at gæsterne kom. Der blev stillet borde op til boder, tingene blev stillet pænt op med prisskilte på. Vi havde også en popcornsmaskine, og vi fik is. Da gæsterne kom, var de meget fascinerede af alt, specielt de lysestager jeg havde lavet. Det viste sig, at folk gerne ville have min lysestage stående hjemme i baghaven, det var jeg lidt stolt af. Der var meget efterspørgsel, efter de lysestager jeg havde lavet, og vi kunne sagtens have solgt det dobbelte af dem, men jeg nåede heldigvis af reservere en til mig selv, ellers var der blevet slåskamp om den. Hehe, men det var rigtigt sjovt. Vi havde også vores eget band inde i Samlingssalen. Min kæreste var en af dem der sang – det var hun rigtig god til, hun har en smuk sangstemme.

Uden mad og drikke ….
I slutningen af dagen fik jeg lidt at spise. Det var David, vores skolekok, der sørgede for maden. Jeg fik kartoffelsalat med frikadeller til, men på vejen hjem blev jeg lidt sulten, så vi holdt ind og fik en gang pommes fritter og pølser. Jeg syntes, det har været den bedste emneuge, jeg har haft, og ville ikke være ked af at have sådan en til. Glæder mig allerede til næste år, hvor vi forhåbentligt også får is igen!

Se alle de skønne billeder fra markedsdagen her på Fenskær efterskole billeder på Picasa.

Hilsen
Mikkel Bagner Kristensen, hus 5, Fenskær Efterskole 

Om fenskaer

Fenskær Efterskole, en specialefterskole i Nr. Nissum
Dette indlæg blev udgivet i Nyheder fra Fenskær Efterskole, Skolearrangementer på Fenskær Efterskole, Værkstederne på Fenskær Efterskole. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

