IT-dansk for 3U’erne – på specialefterskolen Fenskær

IT-dansk på 3U Fenskær – her er det Jonas og Inger, Jacob og Bjørn

3U på Fenskær arbejder med projektet IT-dansk

Med starten af et nyt kalenderår følger også starten på en ny undervisningsperiode her på Fenskær. Også for 3U’erne er der nye fag og projekter i hverdagen – og ca. halvdelen af holdet har netop taget fat på et kortere IT-dansk projekt.

Vi tager med dette hold udgangspunkt i emnet billedanalyse, som flere af eleverne allerede har stiftet bekendtskab med i folkeskolen. Billedet som kommunikationsmiddel er utrolig spændende at arbejde med de unge med, da de færdes i en ”billede-verden” på en helt anden måde, end mange af os lærere selv er vokset op med. Udover en almindelig billedanalyse og samtale om virkemidler og tolkninger, kan vi føre emnet med over i på sociale medier og dermed f.eks. de unges mobilkultur og ”Facebook-verden” (Fenskær Facebook).

I den konkrete pædagogiske praksis fører billedanalysen også videre til arbejde med selvvalgte billeder, hvor vi arbejder i programmet Photoshop. Eleverne får hver dag nogle bundne opgaver, hvor de lærer at arbejde med teknikken i Photoshop. Det er et stort og kompliceret program – men er samtidig meget visuelt opbygget, så det først og fremmest handler om den enkeltes koncentration og opmærksomhed frem for specifikke forhåndskundskaber i læsning, for at kunne arbejde med det. Eleverne trænes her også i individuelt at kunne følge videovejledning – og styrkes her i, at svære opgaver kan løses og læres, når de kan deles op i passende ”bidder”, der passer til den enkeltes indlæringstempo. Efter dagens bundne opgaver har eleverne mulighed for at arbejde med et selvvalgt billede på computeren, hvor de både skal anvende de forskellige teknikker, de har lært i Photoshop – samt den viden, de har om billedkomposition og virkemidler.

Som en styrkelse af de skriftlige færdigheder er det et kommunikativt aspekt, vi lægger ind over – altså det, at kunne meddele sig klart til andre. Vi arbejder her med Powerpoint, hvor eleverne skal arbejde med overskrifter og undertekster, der passer til dagens emne – og de skal selvfølgelig også sætte billedet af den bundne opgave ind samt deres eget projekt.

Ved projektets afslutning printer vi billeder ud i en flot fotokvalitet – og kigger man forbi vores EDB-lokale på Fenskær Efterskole, vil I kunne se mange flotte elevværker!

Kunne I selv tænke jer at prøve kræfter med en vejledningsvideo, har jeg her lagt et link ind til en vejledning, som Bjørn har lavet om anvendelsen af programmet Picasa. Picasa er Googles gratis billedbehandlingsprogram, som har vundet meget frem. På Fenskær er vi f.eks. begyndt at benytte Picasas fotoalbum (Fenskær efterskole billeder på Picasa), så alle vore nuværende og gamle elever kan se billeder fra skolehverdagen, også når de er hjemme. – Og – når I er på Fenskærs Picasaalbum – så benyt lejligheden til at se helt nye billeder fra IT-dansk med 3U’erne (Fenskær efterskole billeder på Picasa)!

Hilsen
Inger

[1] I IT-dansk bygger vi på de formålsbeskrivelser, der ligger for 3U danskprojektet, hvor vi søger at udbygge den enkeltes danskfærdigheder gennem en sproglig opmærksomhed, der både dækker det at kunne se, beskrive og videreformidle samt en styrkelse af skriftlige kompetencer som et kommunikationsmiddel.

 IK / 01.12

Advertisements

Om fenskaer

Fenskær Efterskole, en specialefterskole i Nr. Nissum
Dette indlæg blev udgivet i Nyheder fra Fenskær Efterskole, Værkstederne på Fenskær Efterskole. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s