“Hustur” for hus 3 og 4 på Fenskær Efterskole

Hustur i introugen – for hus 3 og 4 – på Fenskær Efterskole Efter nogle intensive dage med mange informationer i den første del af introugen på Fenskær Efterskole, satte vi en helt anden type oplevelser på programmet fra onsdag til fredag. Alle husene tog på ”ryste-sammen-tur” og i år fordelte det sig, så husene tog af sted 2 og 2 – et drengehus og et pigehus sammen. I hus 3 og 4 havde vi lærere planlagt, at vi ville på en masse heldagsture i omegnen – og når vi skulle spise og sove, ville vi bruge skolens fantastiske shelter- og lejrplads, der ligger tæt ved hallen. Så – vi planlagde og pakkede alle, som skulle vi bo langt fra skolen. Onsdag kl. 11 startede vores tur, og vi lagde ud med at indrette vores lejrplads. Der er plads til ca. 12 i shelteret, så der blev også lavet en lille teltlejr. Alle sovepladser blev fordelt og taskern soveposer og liggeunderlag hentet, så vi kunne flytte ind. Vejret var med os – endnu …… så det var dejligt at kunne sidde ude og spise madpakkerne og snakke mere om, hvad vi skulle lave. Kl. 14 havde vi booket tid i Tangsø Centret, hvor vi først skulle i rulleskøjtehallen – derefter i motionscentret og til sidst i svømmehallen. Vi havde en fantastisk sjov eftermiddag! Der blev rullet, svedt, sprunget, leget, tonset rundt og grinet til den store guldmedalje – og der var også flere, der i de forskellige aktiviteter turde kaste sig ud i nye udfordringer og flyttet grænser. Hjemme på lejrpladsen igen lavede vi aftensmad – og til manges undren tager der faktisk mange, mange timer, inden maden står på bordet, når man laver det hele som bålmad. Vi kom til at spise ret sent den aften, men hyggeligt var det – og da regnen kom, kunne vi heldigvis alle krybe ind i shelteret og sidde og spise dér. Torsdag tog vi på heldags udflugt til Thyborøn. Som skole har vi årskort til både JyllandsAkvariet og Kystcentret, og da vi både i hus 3 og 4 har rigtig mange nye elever i år, havde vi valgt at introducere de to steder, som vi på skolen jævnligt bruger. Det er to spændende steder at kombinere læring og leg! Vi rundede udflugten af med en gåtur langs stranden, og derefter tog vi hjem til madlavningen – igen. Denne dag var der lidt flere, der havde et godt overblik over, hvad der skulle gøres, og da vejret var med os, kunne vi sidde ude og hygge med maden. Om aftenen havde vi planlagt forskellige samarbejdsøvelser, hvor pigerne og drengene var delt ind i grupper, der konkurrerede – ikke kun på resultater men lige så meget på samarbejdet inden for gruppen. Vi havde holdt gang i bålene fra aftensmaden, så derefter var der bålhygge, hvor vi ristede pølser, lavede snobrød og bagte pandekager. Da mørket faldt på, og der ikke var så længe til sengetid, fik alle et knæklys at gå rundt med. Det gav en helt fantastisk stemning – rolig og hyggelig, og der blev eksperimenteret med at stå og kaste til hinanden i mørket og svinge dem rundt og lave figurer. Og så kom regnen ………….. midt nat! Det STYRTEDE ned – og de, der ikke havde fået lukket teltene ordentligt om aftenen, ”fik kærligheden af føle”, for i nogle af teltene kunne man soppe i vand næste morgen! – Vi besluttede i lærerteamet, at det ikke skule være en “overlevelsestur”, hvor alt det positive, vi havde oplevet sammen, sluttede i en gang trælse vandoplevelser, så vi brød lejren op 3 timer før planlagt – – – og rykkede alt grejet op på efterskolen, hvor vi også tog morgenmaden med op! Alle fik et varmt bad og kom til hægterne oven på en lidt våd og kold nat. Kun de, der havde sovet i shelteret, havde det tørt og varmt ……. Resten af formiddagen delt vi os, så der var et lille oprydningshold – mens resten tog en tur til Lemvig for at lære byen lidt bedre at kende. Først gik alle rundt på egen hånd, og derefter gik vi en fælles tur rundt. Vi var hjemme lidt før 12 og begyndte at finde frokost frem til alle på skolen – og i løbet af en times tid var alle elever og lærere tilbage på skolen. Det var en rigtig hyggelig tur vi havde sammen i hus 3 og 4 – og det var dejligt at have god tid til at gå og få snakket med hinanden og begynde at lære hinanden bedre at kende. Hilsen Inger PS – fotos fra husturen kan om kort tid følges på Fenskær efterskole billeder på Flickr!

IK 08/11

Om fenskaer

Fenskær Efterskole, en specialefterskole i Nr. Nissum
Dette indlæg blev udgivet i Lejrskoler på Fenskær Efterskole, Nyheder fra Fenskær Efterskole, Udflugter og fritid på Febskær Efterskole. Bogmærk permalinket.